Foto: Simon Klein-Knudsen

Søstre og succestegnere

af Iben Albinus Sabroe

Da de var små, drømte de sig væk som opdagelsesrejsende. Nu skaber de verdner, vores børn kan gå på opdagelse i. Bente og Sussi Bech har tegnet og fortalt historier, siden de kunne holde på en blyant. I dag er deres illustrationer fast inventar i tusindvis af børneværelser i Danmark.


Foto: Michael Harder

Fotografi sælger et budskab på et splitsekund

af Iben Albinus Sabroe

I en tid, hvor alle tager billeder, bliver professionelle fotografer bedre end nogensinde, siger Peter Thornvig. Vi lever en verden, der bliver stadig mere visuel, mener formanden for DJ Fotograferne og Fotogratula-prisen, der uddeles 20. november.


Foto: Andreas Omvik

KAN HUMOR ÆNDRE VERDEN?

af Iben Albinus Sabroe

I mange år har de med succes provokeret danskerne. Nu indtager Wulffmorgenthaler verden med en mere familievenlig tegneseriestribe, dog uden at miste sin kant. Målet er at ændre verden.


Foto: Ditte Valente

HVORDAN MAN SÆLGER EN BOG PÅ 7 SEKUNDER 

af Iben Albinus Sabroe

7 sekunder. Så hurtigt beslutter vi, om vi vil købe en bog, siger Danmarks førende cover-grafiker Harvey Macauley. Han er ekspert i at designe en bog, der sælger – også ifølge tidens nyeste trends.


Foto: Bjarke Ørsted

BØRN ER BEDRE END VOKSNE TIL AT SE PÅ KUNST

af Iben Albinus Sabroe

På Louisiana har man ladet børnene få de bedste rum ud til søen. Måske derfor kommer der 100.000 af dem om året, siger Børnehusets leder Louise Hauerberg.


Foto: Adam Wallensten

HVAD HÆNGER EN SKURK PÅ VÆGGEN?

af Iben Albinus Sabroe

Vores yndlingsbilleder afslører hvem vi er. Det gælder også både helte og skurke i tv-serien Bedrag, fortæller scenograf Charlotte Bay Garnov.

nirvana-nevermind-cover
Foto: Kirk Weddle

NEVERMIND FYLDER 25 ÅR.

af Iben Albinus Sabroe

Et af verdens mest ikoniske plader udkom d. 24. September 1991. På coveret rakte en baby ud efter en dollarseddel under vandet og blev et symbol på en ny generations drøm om et oprør mod forbrugerismen.

tal_r_1
Tal R: Udsmykning af KPMGs auditorium, Foto: Carsten Nordholt

KUNST, IDENTITET OG BRANDING

Af Jane Løvschall Dolmer

Stadig flere større danske virksomheder er for alvor begyndt at investere i kunst. I dette kapitel beskriver Jane Løvschall Dolmer fra IN SITU Kunstrådgivning, hvor forskelligartet virksomhedskunsten i dag tager sig ud.

 den_soede

Foto: Joe Coudert/Corbis/Polfoto

STILLBILLEDET FORTÆLLER FILMENS HISTORIE

Af Harald Christiansen

Et stillbillede er mere end et fastfrosset filmbillede. Det er et rigtigt fotografi. Stillfotografen indfanger essensen af filmens scener men fotograferer også behind the scene. Stillbilleder er derfor vigtige både for filmens PR og som kildemateriale for filmforskere.

als_2_1
Illustration: Roald Als

DE FRÆKKE BLADTEGNERE VI IKKE KAN UNDVÆRE

Af Søren Vinterberg

I krydsfeltet mellem journalistik og kunst formår bladtegnerne – gerne humoristisk – at skildre tidsånden og uddrage essensen af særlige begivenheder og komplicerede politiske forhold. Politikens Søren Vinterberg giver os et indblik i den danske bladtegnings udvikling og mangfoldige stilarter.

tegneseriens_kulturhistorie
Illustration: Dan R. Knudsen

HANDYGUIDE TIL TEGNESERIENS KULTURHISTORIE

Af Dan R. Knudsen

Bliv tegneserieekspert på fem sider og 10 minutter! Tegneren Dan R. Knudsen fortæller i en humoristisk tone og streg om tegneseriens udvikling fra hulemaleriet til i dag. I en tegneserie selvfølgelig.

alice_in
Illustration: John Tenniel

BILLEDET ER BARNETS FORANKRINGSPUNKT

Af Marianne Eskebæk Larsen

Billedbogen er ofte barnets første møde med et kunstnerisk udtryk og har stor betydning for udviklingen af barnets billedforståelse. I samspillet mellem tekst og billeder og i samtalen med den voksne oplæser skabes rum for oplevelse, læring, fortolkning og meddigtning.

10_cc
Omslag: Storm Thorgerson

PLADEOMSLAGET – EN SEISMOGRAF PÅ TIDENS STRØMNINGER

Af Hans-Christian Christiansen

Pop- og rockmusikkens pladeomslag gjorde for alvor musik til et visuelt fænomen. Fra blot at være en indpakning, der skulle beskytte pladerne, blev omslaget til et ’lærred’ for kunst, der udtrykte essensen af musikken og satte billeder på lytternes minder.

mads_n
Foto: Mads Nissen/Scanpix

PRESSEFOTOGRAFIET – DET FORTÆTTEDE ØJEBLIK

Af Gitte Rose

Gennem mere end 100 år har pressefotografer fastholdt udsnit af virkeligheden og gengivet underholdende, dramatiske og historiske øjeblikke for samtiden såvel som for eftertiden. Pressefotografiet kan formidle fortællinger, der taler til både hjernen og hjertet – herigennem efterlader de deres aftryk på vores mentale verdenskort og påvirker de vores fælles historie.

olsenbanden2
Plakat: Ole Vöge

FILM PÅ PLAKATEN

Af Hans-Christian Christiansen og Madeleine Schlawitz

Filmplakaten har sit helt eget billedsprog, der kommunikerer filmens genre, stil og tema i kondenseret form. Med sine stemningsskabende egenskaber og ofte røde versaler vækker plakaten vores interesse, så vi drages ind i biografmørket.