Røre, føle, opleve

Interview med Bente Bech

Bente Bechs bøger står i over halvdelen af alle danske børneværelser. Hun har illustreret mange elskede børnebøger, og nu er hendes anden pop-op-bog udkommet.


Foto: Søren Green

”Den store Halfdan for de små” hedder illustrator Bente Bechs seneste børnebog, hvor hun har illustreret et udvalg af Halfdan Rasmussens bedste digte og sange. Bogen er farverig og flot med masser af tegninger og mekanismer, man kan røre ved, trække i og folde ud.


Forside af ”Den store Halfdan for de små” (Alvilda, 2011)

Bente Bech fortæller, at fremgangsmåden er lidt anderledes end på en normal børnebog.

”Jeg starter med at vælge teksterne, og derefter udvikler jeg de mekanismer, der skal poppe op. Det skal være noget, der kan bevæge sig, noget man kan tage fat i, og noget ungerne kan få til at gøre noget.”

Begrænsningen og udfordringen ligger i de ting, der skal poppe op, og derfor er det vigtigt at have de anordninger på plads tidligt i arbejdet med bogen. Først herefter bygger hun et opslag op med tre-fire forskellige sange inden for det samme univers, illustrerer opslaget og samler det til en helhed, som børnene kan udforske med både øjne og fingre.


Bente Bech med sin seneste pop-op-bog. Foto: Søren Green

Det tager rigtig lang tid at lave en pop-op-bog, da der er så meget, der skal udvikles, og alt foregår ved at prøve sig frem. Derfor er det også en dyr type bog at udvikle, og Bente Bech sætter stor pris på, at hun har modtaget støtte fra de kollektive midler fra Copydan BilledKunst fordelt via Illustratorgruppen.

”Støtten gjorde det muligt at lave bogen,” siger hun. ”Projektet hænger dog stadig ikke helt sammen økonomisk, men de ekstra midler var vigtige i begyndelsen, hvor der stadig var lang tid, til bogen kom i handelen.”

Bente Bech fortsætter: ”Der bliver ikke solgt så mange børnebøger som tidligere, og forlagsbranchen har i dag ikke råd til at betale en tegner, hvad det koster at fremstille tegningerne til en bog. Derfor er de kollektive midler fra Copydan BilledKunst ekstremt vigtige for illustratorkunsten og den enkelte illustrator.”

Interview af Søren Green